22. maja 2019.

Šta je išijas?

Išijas je vrsta neuralgije tj. bol koja se javlja u području inervacije živca. Radi se o bolovima koji nastaju zbog pritiska na išijadični živac na mestu na kojem on izlazi iz kičmene moždine, tj na jednom ili više od pet kičmenih korenova živaca koji zajednički grade ovaj živac. Bitno je napomenuti da išijas označava skup simptoma a ne dijagnozu koja objašnjava uzrok nastanka samog bola u nervu. Stoga je bitno da znamo uzrok bolesti koju prati išijasna simptomatologija, kako bi mogli da delujemo na sam uzrok problema i otklanjajući njega otklonimo i sam išijas. Simptomi kao što su bol, trnjenje, slabost mišića će se razlikovati u intenzitetu, rasprostranjenosti, kao i u pristunosti. To nam indirektno pomaže u dijagnostikovanju problema.

UZROCI I DIJAGNOSTIKA

Kako nastaje išijas?

Išijas lečenjeIšijadični nerv je najveći nerv u organizmu, najvećeg je obima, i ima najveći put rasprostranjivanja. S` sobzirom na ove činjenice, logično je da su šanse za problematike baš ovog nerva u odnosu na ostale najveće, što je i procentualno dokazano.

Smatra se da je 80% slučajeva išijasa nastalo zbog problema vezanih za kičmu. To može biti:

1. Spondilolistezapromena položaja jednog pršljena u odnosu na drugi, tačnije klizanje pršljena i njegovo pomeranje van ležišta. Posledica ovoga je sto prilikom pomeranja pršljena dolazi do fizičkog kontakta sa nervnim strukturama, sto izaziva pritisak i upalu nerva ili kičmene moždine.

Dijagnoza se postiže se rengenskim snimkom.

1. Spinalna stenoza Spinalna stenoza ili kompresija unutar kičmenog kanala, izaziva suženje prostora u kome je smeštena kičmena moždina, kauda ekvina i koreni išijadičnog zivca.

Najbolje se dijagnostikuje  magnetnom rezonancom.

1. Degenerativna oštećenja međupršljenskog diska- Izazivaju oštećenja zida diskova koji prilikom popuštanja ili pucanja dovode do bubrenja zidova diska i stvaranja ispupčenja na njemu koja pritiskaju i iritiraju enrv, ili do iscurenja sadržaja diska koji pritiska nerv i izaziva išijas.

Najbolje se dijagnostikuje  magnetnom rezonancom.

1. Povrede- prelomi pršljenova, nagnječenja okolnog tkiva, povrede mišića, ligamenata, otoci, hematomi mogu izazvati pritisak i upalu išijadičnog nerva.

Dijagnostikuje se ultrazvukom, rengenom, kao i magnetnom rezonancom, zavisi od povrede.

1. Osteofiti- koštani izraštaji koji svojim položajem mogu pritiskati išijadični nerv i davati simptome lumboišijalgije.

Dijagnostikuje se rengenom.

1. Trudnoća- Uvećana materica, plod, plodova voda, mogu izazvati pritisak na korenove nerava ili išijadični živac i dati simptome lumboišijalgije. Takođe promenjenim hormonskim delovanjem može doći do promene sadržaja međupršljenskih diskova koji mogu biti podložniji oštećenjima i dovesti do tegoba išijasa.

Dijagnostikuje se magnetnom rezonancom.

1. Syndrom piriformis- predstavlja specifičnu situaciju u kojoj mišić zvani piriformis pritiska išijadični nerv. Razlog ovome je jako mala fizička udaljenost mišića u odnosu na nerv, pri čemu spazam ovog mišića može izazvati išijas. Prema istraživanjima, kod 17% ljudi neki delovi ili ceo išijadični nerv prolazi kroz mišić sto stvara veoma povoljne uslove sa javljanje ovog sindroma.

Dijagnostikuje se kliničkim pregledom, a dijagnoza se kompletira ultrazvukom.

SIMPTOMI IŠIJASA

Simptom koji definitivno dominira kod išijasa jeste bol. Jačina bola može varirate od beznačajno slabog do jakog. Može se javiti u vidu blagog zamora, tupog bola ili peckanja pa sve do jakog bola koji ograničava ili onemogućava svakodnevne aktivnosti. Bol se najčešće javlja na jednoj strani, što zavisi od uzroka bola. Rasprostranjenost bola počinje u leđima, u nekim slučajevima se tu i zadržava a nekad se može širiti sve do stopala. Bol se javlja u karakterističnim regijama, koji su određeni delovima kože ili dermatomima koje različiti korenovi nerava inervišu. Ukoliko se bol prostire do potkolenice, tj ne širi se ispod kolena, postoji sumnja da se radi o bolovima koji ne potiču od pritiska na nerve ili kičmu, već da je problem u kuku. Bol se pojačava nakon stajanja, sedenja, noću nakon aktivnog dana, nakon kijanja kašljanja, smeha, povraćanja.

Bitni propratni simptomi pored bola su i utrnulost, parestezije i slabosti mišića. Utrnulost se može prostirati sve do stopala, tj do prstiju i to u vidu peckanja, mravinjanja, uboda igle. Slabost mišića je ozbiljniji znak da je kompresija nerva velika i u tom slučaju su potrebne invazivnije metode.

Išijas simptomi

LEČENJE

Kako izlečiti išijas?

Kompletan plan lečenja apsolutno zavisi od tačne dijagnostike uzroka nastanka išijasa kao simptoma. U zavisnosti od toga lečenje se zasniva od običnih vezbi istezanja i primene nekih lekova pa sve do operativnog zahvata.

U suštini, u akutnoj fazi, dok su bolovi jaki, savetuje se kratko mirovanje u roku od nekoliko dana, ne više od 5 dana. Ne postoje dokazi da mirovanje u velikoj meri utiče na oporavak ili da kretanje umanjuje isti, čak šta više, iz našeg iskustva pacijenti koji su samo normalizovali svoje aktivnosti su brže dosli do izlečenja. Normalizovati aktivnosti znaci obavljati svakodnevne aktivnosti, ali na pravilan način uz poštovanje zaštitnih položaja, kao i u određenom intenzitetu. Suština je da osoba ne treba da stane sa aktivnostima ali da ih u nekoj meri ipak smanji, i kao što smo rekli da se drži pravila i ograničenja. Zabranjeno je dugo stajanje kao i dugo hodanje (pod terminom “dugo” se od osobe do osobe misli na momenat u kom se pojačavaju tegobe), podizanje tereta težeg od 5 kg, nagli pokreti, pokreti uvrtanja kičme, dok je strogo zabranjen pokret rotacije kičme udružen sa fleksijom. Ukoliko su tegobe jake, može se uzimati medikamentozna terapija (nešto od analgetika, antireumatika, sedativa, miorelaksansa ili kombinacije nekih lekova iz ovih grupa). Rade se tehnike manipulacije i mobilizacije, gde se izbacivanjem vazduha uz čujno “KLIK” i nameštanjem pravilnog polođaja fasetnih zglobova izaziva momentalno olakšanje simptoma.

Kada se bol smiri, ako se smiri, bolest ulazi u subakutnu fazu, gde se olakšavaju i ostali simptomi, osoba je pokretljivija, i aktivnija. Ne treba se previse opustiti i preterati sa aktivnostima kako ne bi vratili problem i bol. U ovoj fazi se daju vežbe pored svih normalnih aktivnosti. Vežbe su specijalno određene prema svakoj osobi , u zavisnosti od slučaja do slučaja od strane našeg stručnog tima.

Uključuje se i fizikalna terapija, u vidu svih njenih modaliteta:

U zavisnosti od uzroka preporučuje se upotreba ortotskih pomagala u vidu lumbalnih korseta, sa ciljem rasterećenja pritiska na diskove i koren nerva, i ujedno relaksiranjem mišića, čime dajemo potporu organizmu da krene proces isceljivanja.

U našoj ordinaciji radimo, i za ovaj slučaj preopručujemo inovativne terapije poput SALUS-TALENT i INDIBA-ACTIVE CELL , terapije sa neverovatnom sposobnošću smanjenja upale, koja je česta kod išijalgije, jak analgetski efekat, miorelaksantni efekat, koji je posebno začajan jer je uglavnom jedna strana mišića leđa u spazmu. Dejstva pojačavanja regeneracije tkiva, i to na čelijskom nivou sistemom aktivacije prirodnih mehanizama ćelije, jeste najbitnije kod oporavka tkiva.

50% ljudi dodje do izlečenja u prvih 6 nedelja, dok 90% bude izlečeno nakon 3 meseca. Kod preostalih 10% je uglavnom potrebna operacija, jer se radi o teškim slučajevima koji se ne mogu rešiti fizikalnom terapijom. Operacija dekompresije išijalgije je indikovana ukoliko se bolovi ne smanjuju 3 meseca pored svih terapija, ukoliko dodje do progresivnog slabljenja mišića, ukoliko postoji poremećaj seksualnih fukncija ili kontrole mokrenja.

NEKA VAŠ IZBOR ZA REŠENJE PROBLEMA BUDE KOD NAS! TAČNA DIJAGNOSTIKA I EFIKASNA TERAPIJA SU JEDINI PUT DO REŠENJA PROBLEMA, PUT KOJIM SE MI VODIMO. KORISTIMO SAVREMENE METODE FIZIKALNE TERAPIJE , TEHNIKE POPUT MANIPULACIJE I MOBILIZACIJE ZGLOBOVA, ORTOTIČKA POMAGALA ZA BOL U LEĐIMA, SAVREMENE APARATE POPUT SALUS-TALENT, INDIBA-ACTIVE CELL I POSEDUJEMO ISKUSNE I EDUKOVANE FIZIOTERAPEUTE KOJI ĆE IZABRATI PRAVI KINEZITERAPIJSKI PROGRAM PRILAGOĐEN VAMA.

SALUS-TALENT https://www.fizioaktiv.co.rs/salus-talent-pro/
Elektromagnet visoke magnetne indukcije koji ima odličan analgetski efekat na zglobove, disperzioni efekat na otoke, tako da se pokazao izuzetno efikasnim kod problema bolova u kičmenom stubu kao što su spondiloza, diskartroza, lumbago, lumboišijalgija,… Ovaj magnet je prvi elektromagnet koji se individualno dozira po osećaju pacijenta tako da za razliku od standarnih magneta terapijom na ovom magnetu pacijent može osećati od blagih vibracija pa sve do veoma snažnih mišićnih kontrakcija. Analgetski efekat, odnosno efekat smanjenja bola se oseća veoma brzo, ponekad čak i posle prvog tretmana.

INDIBA-ACTIVE CELL https://www.fizioaktiv.co.rs/indiba-proionik-sistem/
Ovo je izuzetno prijatna terapija po pacijenta. Radi se u vidu masaže dok je slobodna elektroda u ruci terapeuta.Ima najbolji efekat na mekim tkivima kao što su mišići, tetive, ligamenti,… Savršeno se pokazao u smanjenju mišićnog spazma, tj. relaksaciji mišića, otklanjanju otoka, i ima najbrži analgetski efekat tako da bol prestaje već tokom prvog tretmana. Kod lumbalnog sindroma, išijalgije, najčešće je koristimo kao uvodnu proceduru.